Facebook reklāmas – vai tiešām tik vienkārši?


Autors: Jānis Āboltiņš

Facebook ir vispopulārākais sociālais tīkls Latvijā un pasaulē, apsteidzot Youtube. Apmēram 700 tūkstoši lietotāju Latvijā ar iespējām atlasīt viņus pēc vecuma, dzimuma, ģimenes stāvokļa un interesēm – tā ir lieliska reklāmas platforma. Visā pasaulē Facebook lietotāju skaits šā gada novembrī sasniedza 2,07 miljardus. Nudien iespaidīgi. Facebook kā platformu savu produktu reklāmai izmanto vēl lielāka globālā sistēma – Google. Facebook reklāmas pasaulē izmanto lielākie mediji, aģentūras, rūpniecības giganti un vienlaikus arī mazi individuālie ražotāji. Facebook reklāmas pamazām iekaro arī Latvijas tirgu, un tās tehniski var izveidot ikviens lietotājs dažās minūtēs. Taču rezultāti daudzos gadījumos ir diezgan vāji. Facebook reklāmas it kā ir ļoti vienkāršas, taču tajā pašā laikā sarežģītas. Kas būtu jādara, lai lietotāji Jūsu reklāmu labāk pamanītu un kļūtu par Jūsu klientiem? Sāksim ar pašiem pamatiem!

Reklāmai jābūt vizuāli saistošai.

Facebook lietotāji mīl ar acīm. Lieliski der video – tas dos apmēram trīsreiz lielāku lietotāju iesaisti. Nevariet uzņemt video? Izveidojiet slaidšovu! Aizmirstiet par tekstiem bez attēliem un atcerieties, ka bildēm ir jābūt skaistām! Aizmirstiet par gariem tekstiem! Maksimums, trīs teikumi. Jūsu vēstījuma vizuālais saturs ir pats galvenais. Ja reklāma būs bez tā, lietotāji ierakstam vienkārši pārskries pāri, un tā tūkstošiem reižu dienā. Taču interesants vai smieklīgs video liks lietotājiem apturēt ierasti kustīgos īkšķus uz telefonu ekrāniem. Lai piesaistītu uzmanību Facebook, teksts nav vajadzīgs, bet garš teksts ir kaitīgs.

Jāņem vērā Facebook platformas specifika.

Tā ir galvenokārt izklaide. Cilvēkus piesaista viss interesantais. Attiecīgi priekšrocības ir izklaides industrijai, atpūtai, ēdināšanai, ceļojumiem u.tml. Smago industriju vai nopietnas tehniskās lietas reklamēt būs krietni grūtāk. Diez vai Facebook būtu vislabākā vieta, piemēram, betona bloku reklāmai. Tomēr – skatīt pirmo punktu! Ja reklāma būs vizuāli skatāma un interesanta, tā var izvilkt jebkuru tematu. Ir bijušas lieliskas reklāmas nekustamajiem īpašumiem, vai zobu tehniķiem, kas diez vai ir izklaides nozares.

Jāveido kampaņa, nevis reklāma.

Diemžēl daudzi uzņēmēji nesaprot, ka svarīgākais ir viņu kopīgais piedāvājums un tēls internetā. Labai reklāmai nebūs jēgas, ja komplektā nebūs pievienots interesants Facebook lapas saturs un laba interneta mājas lapa. Veikala reklāmai nav jēgas, ja pašā veikalā nav piedāvājuma. Ir jābūt skaidram reklāmas mērķim: ko piedāvājam, kam piedāvājam, ēsmai, kuru izmetam, un veidam, kā mūsu klients tiks pie kārotā. 

Turpinot šo domu, reklāmas tekstā ir jābūt skaidram gan produkta piedāvājumam, gan precīzam aicinājumam uz darbību. Ir jāpasaka, ko tieši mēs dosim lietotājam, jāpiedāvā kas garšīgs. Kā gan citādi mēs viņu piesaistīsim?

Klasisks reklāmas piemērs:

Vairāki blakus esoši, skaisti produktu attēli karuselī. Tie var būt apģērbi, pārtika, rotaļlietas, sporta preces, gandrīz jebkas. Jāizvēlas dažas skaistas bildes. Pie katras no tām – piesolīta 40% atlaide un aicinājums nenokavēt Tumšo vakaru Trakās cenas, kas būs spēkā līdz 30.decembrim. Šāda reklāma strādās lieliski gandrīz vienmēr. Atliek pierakstīt pāris teikumus par konkrētajām precēm, un, lūdzu, - reklāma gatava.

Jādefinē precīza auditorija.

Daudzi uzņēmumi jau pietiekami labi pazīst savus klientus, lai varētu labi nodefinēt savu mērķauditoriju. Ir noteikti skaidrs, ka, piemēram, velosipēdu reklāma jārāda tiem, kuri brauc ar divriteņiem, nevis visiem pēc kārtas. Vienlaikus jāņem vērā, ka Latvija ir salīdzinoši maza. Tāpēc pie ģeogrāfiskajiem un demogrāfiskajiem auditorijas ierobežojumiem jāatceras, ka interesēm jābūt diezgan plašām. Pretējā gadījumā mēs varam, piemēram, 50 reizes parādīt reklāmu ikvienam Madonas rajona iedzīvotājam, kurš interesējas par apvidus auto. Tā būtu pārāk šaura auditorija, vienkārši nebūtu aptverts pietiekams skaits lietotāju. Secinājums – auditoriju noteikti ir jādefinē pēc interesēm, taču jābūt uzmanīgam, lai tā nekļūtu pārāk šaura.

Uzzini vairāk par Facebook reklāmu