SEO optimizācija – ārējo saišu ietekme uz mājaslapas reitingu


Autors: Jānis Kuplēns

Kā jau pieminēju savā iepriekšējā rakstā „SEO web lapās”, SEO jeb mājaslapu optimizāciju priekš meklētājprogrammām ( Google, Yandex, Bing un citām) var iedalīt divos posmos. Pirmkārt, tas ir iekšējais SEO, par kuru iesāku runāt jau iepriekš, un, otrkārt, ārējais SEO, par ko parunāsim šoreiz – precīzāk, par ārējo saišu jeb „backlink” veidošanu mājaslapai.

Kas ir ārējās saites jeb „backlink”?

Par „backlink” var uzskatīt jebkuru aktīvu saiti, kas ved uz Jūsu mājaslapu no citiem resursiem – tās var būt citas mājaslapas, uzņēmu datubāzu portāli, piemēram, zl.lv, firmas.lv vai arī laba kaimiņa mājaslapa, kur izvietota Jūsu mājaslapas adrese ar aktīvo saiti (hiperlinku). Aktīvā saite ir links, uz kura var uzspiest www.zl.lv , nevis vienkārši teksts zinilabak.lv

Ārējo saišu jeb „backlinku” nepieciešamība

Ārējo saišu esamība palīdz tādām meklētājprogrammām kā Google atpazīt un novērtēt Jūsu mājaslapu starp citiem resursiem. Tas darbojas pēc principa - jo vairāk par Jums runā, jo vairāk par Jums zina. Kā atzīst lielākā daļa SEO ekspertu, tad ārējās saites ir viens no galvenajiem ietekmējošajiem faktoriem, kas palīdz veicināt mājaslapas atpazīstamību meklētājprogrammās. Līdz ar to esamību, meklētājprogrammas augstāk novērtē Jūsu mājaslapas saturu un palīdz veicināt tās atrodamību pēc noteiktiem atslēgas vārdiem salīdzinājumā ar konkurentiem, kuriem šādu linku nav.

Ārējo saišu izvēle

Meklētājprogrammu popularitātes sākumposmā dažādas mājaslapas savā starpā dalījās ar linkiem, proti, izvietoja viens otra lapās saites uz savām mājaslapām, tādējādi iegūstot backlinkus. Diemžēl šāda prakse radīja virkni negodprātīgu lietotāju – mājaslapa nokļuva meklētājprogrammu pirmajās pozīcijās uz visdažādākajiem atslēgvārdiem, bet pati meklētājprogramma vairs nedarbojās korekti – meklēto informāciju vairs nevarēja atrast pirmajā lapā. Lai šo situāciju labotu, Google sāka izvērtēt tās mājaslapas, kas publicēja citu mājaslapu saites, nosakot to kvalitāti jeb izvērtējot domēna reitingu un papildus konstatējot, cik vērtīga ir tajā ievietotā saite uz citu mājaslapu. Vērtības skala ir no 0 līdz 100, un jo lielāks ir mājaslapai piešķirtais skaitlis, jo vērtīgāks tajā izvietotā backlink pienesums tai mājalapai, uz kuru ved saite. Šī iemesla dēļ, lai iegūtu labumu no ārējām saitēm, ir rūpīgi jāizvērtē, cik vērtīgs ir konkrētais domēns. To iespējams izdarīt ar dažādu rīku palīdzību. Piemēram, rīks Ahrefs.com zl.lv novērtē ar 72 punktiem domēnam un 32 – saitei, kas vedīs uz Jūsu mājaslapu. Šādi rādītāji ir ļoti augsti un noteikti labvēlīgi ietekmēs Jūsu mājaslapas reitingu.

Kā veidojas domēna vērtība, viennozīmīgi pateikt nevar, jo Google to neatklāj, taču ir sakarības, kas to parāda – cik ilgi domēns jau pastāv, cik liela ir apmeklētība konkrētajai mājaslapai, cik daudz laika tur pavada lietotājs, cik unikāls/ieinteresējošs ir mājaslapas saturs utt.

Uzsākot meklēt iespējas, kur izvietot saites uz mājaslapu, iesaku ņemt vērā trīs pamatnosacījumus.

  • Backlinkus jāveido pēc iespējas organiskāk, izvairoties no piedāvājumiem, kur par samaksu tiek piedāvāts izvietot lielu saišu skaitu. Tas var novest pie tā, ka Google šādas lapas var uzskatīt par spamu un pazemināt Jūsu reitingu. 
  • Radiet savu unikālo saturu, piemēram, reklāmrakstus, un izvietojiet tos dažādos portālos, piemēram, abc.lv vai medicine.lv
  • Nebaidieties piedalīties diskusijās forumos, blogos – komentēt.

Pirms šādu aktivitāšu veikšanas, novērtējiet, kāds reitings ir domēnam, kur jūs ievietojat reklāmrakstu, un kāds būs reitings linkam uz Jūsu mājaslapu. Jo augstāks tas būs, jo labāk Google novērtēs Jūsu lapu.

Nobeigumā gribas pieminēt, ka, lai arī ārējo saišu veidošana ir viens no būtiskākajiem SEO optimizācijas punktiem, arī tā ir tikai viena no sarežģītas mozaīkas daļiņām - kopējo mājasalapas reitingu un atrodamību meklētājprogrammās ietekmē vairāki iekšējā un ārējā SEO faktori.

Ja vēlaties iegūt papildu informāciju par SEO, iesaku Jums izlasīt manu iepriekšējo rakstu „SEO web lapās”. Tāpat aicinu pievērst uzmanību video izvietošanai mājaslapās. Par video veidošanu Jūs varat izlasīt šeit: „Aero foto un aero video”. Ko video dod priekš SEO, par to citu reizi.